Rozpoczyna się proces rozliczenia i zwolnienia z obowiązku zwrotu subwencji dla Przedsiębiorstw z sektora Mikro i MŚP w ramach Tarczy Finansowej PFR 2.0. Firmy, które spełnią określone wymagania mogą liczyć na 100% umorzenia.

Rozliczenia Tarczy 2.0 będą odbywać się w trzech etapach.

W pierwszym etapie w bankowości elektronicznej Klienta zostanie udostępniony formularz oświadczenia o rozliczeniu dla małych i średnich firm (MŚP). Proces ten rozpocznie się od 18 listopada 2021 r. i potrwa do 15 stycznia 2022 r. Po upływie tego terminu formularz będzie niedostępny, a rozliczenie subwencji co do zasady niemożliwe.

W drugim etapie to Mikroprzedsiębiorcy w swojej bankowości elektronicznej będą mieli udostępniony formularz oświadczenia o rozliczeniu. Etap ten rozpocznie się od 19 stycznia i potrwa do 28 lutego 2022 r. Po upływie tego terminu formularz będzie niedostępny, a rozliczenie subwencji co do zasady niemożliwe.

W trzecim etapie - w kwietniu 2022 r. - PFR wyda przedsiębiorcom jedną z trzech decyzji, tj.:

  • decyzję określającą kwotę subwencji podlegającą zwolnieniu z obowiązku zwrotu (w tym o całkowitym umorzeniu),
  • decyzję wzywającą do zwrotu całej subwencji albo
  • decyzję informującą beneficjenta o zidentyfikowaniu przez PFR okoliczności, które uniemożliwiają ustalenie wysokości subwencji podlegającej zwolnieniu z obowiązku zwrotu. Wówczas PFR poprosi beneficjenta o dalsze wyjaśnienia.

Ważną różnicą w stosunku do rozliczenia Tarczy Finansowej PFR 1.0 jest to, że termin złożenia oświadczenia o rozliczeniu nie następuje po roku od uzyskania subwencji, a termin wydania wskazanych wyżej decyzji przez PFR nie zależy od czasu złożenia oświadczenia.

Proces rozliczania subwencji odbywać się będzie za pośrednictwem bankowości elektronicznej w tym samym banku, w którym składany był wniosek o udzielenie wsparcia. W odróżnieniu od procesu rozliczeń Tarczy Finansowej PFR 1.0 formularze wniosków nie będą zawierać wstępnej propozycji rozliczenia, a spłata subwencji finansowej będzie odbywać się na inny rachunek.

 

Rozlicznie Przedsiębiorców z sektora MŚP

W przypadku Przedsiębiorców z sektora MŚP warunkiem rozliczenia subwencji jest:

  • nieprzerwane utrzymanie działalności gospodarczej do 31 grudnia 2021 r. oraz
  • rozliczenie nadwyżki otrzymanej subwencji finansowej.

Przedsiębiorcy we wniosku o subwencję co do zasady prognozowali przychody oraz koszty stałe za okres od 1 listopada 2020 r. do 31 marca 2021 r. Dlatego też, w celu rozliczenia subwencji muszą podać rzeczywiste koszty stałe oraz wysokość przychodów dla tego okresu. Pomocny w wyliczeniu tej różnicy będzie specjalny kalkulator, z którego można skorzystać w formularzu rozliczenia. Beneficjent musi sprawdzić, czy nastąpiła nadwyżka między wartością subwencji wyliczoną w oparciu o przewidywaną wartość kosztów stałych oraz wysokość spadku przychodów, a subwencją, którą otrzymaliby w oparciu o kwotę rzeczywistych kosztów stałych oraz rzeczywistą wysokość spadku przychodów. Jeśli taka nadwyżka występuje, beneficjent będzie musiał ją zwrócić do 31 stycznia 2022 r. na indywidualny rachunek wskazany w potwierdzeniu oświadczenia.

Ponadto, w celu poprawnego rozliczenia subwencji, przedsiębiorcy będą musieli załączyć do formularza oświadczenia o rozliczeniu pliki JPK w postaci xml wygenerowane z programu księgowego firmy (inny format nie zostanie przyjęty). W zależności od prowadzonej rachunkowości będą to pliki JPK_PKPIR lub JPK_KR. Należy przygotować osobne pliki za okres listopad-grudzień 2020 oraz styczeń-marzec 2021 r.

Należy pamiętać, że kwota wskazana w oświadczeniu o rozliczeniu nie musi równać się kwocie, która podlega zwrotowi na rzecz PFR. Jeśli przedsiębiorca częściowo spłacił subwencję przed terminem złożenia oświadczenia o rozliczeniu, powinien samodzielnie pomniejszyć kwotę wskazaną w oświadczeniu o wartość wszystkich dokonanych zwrotów w ramach Tarczy Finansowej PFR 2.0.

 

Rozliczenie Przedsiębiorców z sektora Mikro

W przypadku Mikroprzedsiębiorców subwencja finansowa podlega całkowitemu zwolnieniu z obowiązku zwrotu pod warunkiem łącznego spełnienia poniższych warunków:

  • nieprzerwanego utrzymania działalności gospodarczej do dnia 31 grudnia 2021 r. oraz
  • utrzymania średniego poziomu zatrudnienia w 2021 r. w porównaniu do liczby pracowników, na których otrzymał subwencję.

PFR sprawdzi te warunki automatycznie na podstawie danych z ZUS, dlatego przedsiębiorca nie załącza do wniosku żadnych dokumentów i zaświadczeń.

Formularz oświadczenia o rozliczeniu dla Mikroprzedsiębiorstw zawiera numer rachunku, na który przedsiębiorca może wpłacić pieniądze z subwencji, jeśli chce je zwrócić przed wydaniem decyzji przez PFR. Spłaty dokonane przez Mikroprzedsiębiorstwo przed dniem wydania decyzji przez PFR pomniejszają saldo subwencji do umorzenia.

 

Wymagane oświadczenia i inne informacje

  • Firmy, które w trakcie wnioskowania o subwencję nie dołączyły poprawnych dokumentów o umocowaniu, odnajdą w formularzach dodatkowe pole, tzw. oświadczenie retrospektywne. Zaznaczając je będą poświadczać, że były umocowane do złożenia wniosku o udzielenie subwencji. Oprócz złożenia tego oświadczenia muszą dostarczyć do banku dokumenty potwierdzające umocowanie w ciągu 14 dni.
  • Firmy będą musiały potwierdzić w formularzu, że dokonały wpisu do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych, jeśli nie zrobiły tego wcześniej,.
  • PKD, które beneficjent wpisuje w formularzu ma charakter informacyjny. Powinien on podać wiodące PKD firmy. Nie musi być ono związane z listą 54 kodów PKD, które warunkowały udział w programie.

Regulamin oraz niezbędne informacje o procesie rozliczania i umarzania subwencji dostępne będą na stronie www.pfr.pl.

 

Planowane szkolenia i informacje

Od listopada rozpoczną się szkolenia informacyjne dotyczące procesu umorzeń, o których informacje również będzie można znaleźć na stronie PFR. W razie pytań lub wątpliwości można też dzwonić na infolinię PFR pod numerem +22 703 43 00 (czynna od poniedziałku do piątku od 8.00 do 17.00, opłata zgodnie z cennikiem operatora).

 

 

Szanowni Państwo,

Zapraszamy przedstawicieli Zarządów Banków Spółdzielczych na konferencję pt. „Informatyka w banku spółdzielczym”.

Miejsce spotkania: Hotel Odessa, ul. Przemysłowa 6, Wysokie Mazowieckie

Data spotkania: 26 października 2021 roku w godz. 11.00 - 15.00.

 

Konferencja poświęcona będzie wdrażaniu procesów informatycznych w bankach spółdzielczych.

Podczas spotkania przedstawią swoje rozwiązania: Nicolaus Bank Toruń, Łącki Bank Spółdzielczy, Świętokrzyski Bank Spółdzielczy w Jędrzejowie oraz Bank Spółdzielczy w Wysokiem Mazowieckiem. Dodatkowo, w spotkaniu wezmą udział: dr Rafał Balina SGGW, Piotr Huzior Agencja Ratingowa BS oraz przedstawiciel Fundacji Bezpieczna Cyberprzestrzeń.

Główne bloki tematyczne:

  1. Automatyczny proces kredytowy w Łąckim Banku Spółdzielczym (Klient w placówce, Klient w Internet Banking, Nowy Klient Banku). Bezpieczeństwo zawieranych transakcji oraz integracja procesów z Platformą Antyfraudową (PAF) BIK.
  2. Prezentacja on-line procesu "Pożyczka Ekspresowa". Implementacja gotowych procesów EOD w Świętokrzyskim Banku Spółdzielczym
  3. Digitalizacja, automatyzacja i samoobsługa jako wybrane priorytety strategiczne Nicolaus Banku – gdzie jesteśmy i dokąd zmierzamy.
  4. Geneza automatyzacji procesów, schemat udzielania kredytu na uproszczonych zasadach oraz proces obsługi rachunków w oparciu o umowę ramową na przykładzie Banku Spółdzielczego w Wysokiem Mazowieckiem.
  5. Możliwości wzmacniania świadomości w obszarze zagrożeń pochodzących z cyberprzestrzeni w oparciu o testy „Cyber Exe Polska” – Bank Spółdzielczy w Wysokiem Mazowieckiem.

Uprzejmie prosimy o potwierdzenie udziału w konferencji mailowo do 21 października 2021 roku, na adres: sekretariat@bswm.pl.

Informujemy, iż istnieje możliwość rezerwacji noclegu bezpośrednio w Hotelu Odessa w Wysokiem Mazowieckiem, tel. 604 192 284.

                       

                                                                                              Z poważaniem 

Zarząd Banku Spółdzielczego
w Wysokiem Mazowieckiem

 

 

 

Komunikat do klientów banków w sprawie elektronicznych doręczeń

W dniu 5 października 2021 r. wchodzi w życie ustawa z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych.

Ustawa wprowadza m.in. publiczną usługę rejestrowanego doręczenia elektronicznego1, która umożliwia odbieranie i wysyłanie korespondencji drogą elektroniczną, bez konieczności korzystania z papierowej wersji dokumentów w tym:

  • przesyłanie danych drogą elektroniczną,
  • uzyskiwanie dowodów wysłania i doręczenia danych,
  • ochronę przesyłanych danych przed utratą, kradzieżą lub zmianą.

Ustawa ta nakłada na banki obowiązek posiadania:

  • adresu do doręczeń elektronicznych2, oraz
  • skrzynki do doręczeń3, oraz
  • umożliwienia klientom kontaktu z bankiem za pośrednictwem tego kanału w przypadkach określonych w niniejszej ustawie.

Banki mają czas na zrealizowanie tego obowiązku przed dniem 1 października 2022 r. Banki o swoim adresie do doręczeń elektronicznych powiadomią klientów nie później niż do 30 września 2022r.

Za pośrednictwem doręczeń elektronicznych będą mogli kontaktować się z bankiem tylko ci klienci, którzy będą posiadali swój adres do doręczeń elektronicznych oraz skrzynkę do doręczeń elektronicznych.

Korzystanie przez klientów z doręczeń elektronicznych nie jest obowiązkowe. Oznacza to, że doręczenia elektroniczne będą stanowić dodatkowy a nie jedyny kanał kontaktu z bankiem - wciąż możliwe będzie kontaktowanie się z bankiem za pomocą tradycyjnej, papierowej korespondencji, a także poprzez bankowość elektroniczną i w ramach osobistych wizyt w oddziałach.

Więcej informacji można uzyskać na rządowej stronie internetowej : https://www.gov.pl/web/e-doreczenia

1publiczna usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego usługa, która umożliwia przesyłanie danych między stronami trzecimi drogą elektroniczną i zapewnia dowody związane z posługiwaniem się przesyłanymi danymi, w tym dowód wysłania i otrzymania danych, oraz chroni przesyłane dane przed ryzykiem utraty, kradzieży, uszkodzenia lub jakiejkolwiek nieupoważnionej zmiany, świadczoną przez operatora wyznaczonego, którego rolą jest zapewnienie bezpiecznej i skutecznej wymiany korespondencji pomiędzy podmiotami korzystającymi z usługi.

2adres do doręczeń elektronicznych oznacza adres elektroniczny podmiotu korzystającego z publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego lub publicznej usługi hybrydowej albo z kwalifikowanej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego, umożliwiający jednoznaczną identyfikację nadawcy lub adresata danych przesyłanych w ramach tych usług.

3skrzynka doręczeń oznacza narzędzie umożliwiające wysyłanie, odbieranie i przechowywanie danych w ramach publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego.

 

 

Miło nam poinformować, że SALTUS Ubezpieczenia przygotował również dla Klientów naszego Banku specjalny konkurs, który rusza już 1 października.

Do wygrania 10 nagród, w tym 3 nagrody główne: thermomix, ekspres ciśnieniowy firmy DeLonghi oraz robot sprzątający PURON a także 7 nagród dodatkowych: toster, czajnik elektryczny i grill elektryczny marki DeLonghi, blender marki Braun, kawiarka znanej firmy włoskiej Bialetti, generator pary Philips oraz wyciskarka BM.

Wystarczy kupić dowolne ubezpieczenie z oferty SALTUS Ubezpieczenia oraz odpowiedzieć na pytanie konkursowe: „Którą porę roku Państwo preferują: jesień czy zimę i dlaczego?”. Premiowane będą najbardziej kreatywne i oryginalne odpowiedzi. Formularze konkursowe znajdują się we wszystkich placówkach naszego Banku. Wypełniony kupon należy zostawić pracownikowi placówki bankowej gdzie zostało kupione ubezpieczenie.

 

Podwójna szansa na wygraną!

Każde kolejne zakupione Ubezpieczenie to możliwość złożenia następnej odpowiedzi na pytanie konkursowe, a tym samym większa szansa na wygraną.

Konkurs rozpoczyna się 1 października i potrwa do końca tego roku.

Rozstrzygniecie konkursu nastąpi 31 stycznia 2022 r.

Zapraszamy do udziału w Konkursie!

Szczegóły i regulamin konkursu dostępne są na stronie konkursowej saltus.pl/konkursbs

 

 

 

Stawki referencyjne obowiązujące w Banku Spółdzielczym w Wysokiem Mazowieckiem:

Uprzejmie informujemy, iż w miesiącu październiku 2021 roku
w Banku Spółdzielczym w Wysokiem Mazowieckiem obowiązuje:

Średni WIBOR 1-miesięczny – 0,18%

Średni WIBOR 3-miesięczny – 0,24%

WIBOR 3-miesięczny na ostatni roboczy dzień miesiąca – 0,23%

Średni koszt pozyskania środków depozytowych
na dzień 31.08.2021 wyniósł 0,05%

Szanowni Klienci,

Informujemy, że od dnia 13 września 2021 roku zmieni się mechanizm aktywowania przez Klientów aplikacji mobilnej BS Pay. Na chwile obecną w celu aktywowania aplikacji Klient musi się zalogować do portalu Kartosfera (własnym loginem i hasłem) i w zakładce „Aplikacja mobilna” pobrać kod, który następnie wprowadza w aplikacji na urządzeniu mobilnym oraz potwierdza aktywację w Kartosferze.

Od dnia 13 września br. w celu zwiększenia bezpieczeństwa operacji, aktywowanie aplikacji mobilnej BS Pay na każdym nowym urządzeniu mobilnym będzie dodatkowo potwierdzane przez klienta SMS kodem przesyłanym na jego numer telefonu komórkowego.

 

Stawki referencyjne obowiązujące w Banku Spółdzielczym w Wysokiem Mazowieckiem:

Uprzejmie informujemy, iż w miesiącu wrześniu 2021
w Banku Spółdzielczym w Wysokiem Mazowieckiem obowiązuje:

Średni WIBOR 1-miesięczny – 0,18%

Średni WIBOR 3-miesięczny – 0,21%

WIBOR 3-miesięczny na ostatni roboczy dzień miesiąca – 0,23%

Średni koszt pozyskania środków depozytowych
na dzień 30.07.2021 wyniósł 0,05%

Podkategorie